Skrevet den 09.08.2015 kl.16:47 i tidligere blogg
Spørsmålene som blir stilt her, er spørsmål jeg har fått på andre grupper av folk som lurer på hva vi vil og hva vi står for.
Spørsmål:
«Men på lokalnivå. Hva har dere å komme med der?»
Svar: Det er jo et bra spørsmål. For det er jo bare snakk om et lokalvalg nå. Vi skal jobbe for å fjerne reguleringer som begrenser utbygging av nye boliger etc. Og lover mot å bygge i høyden. Dette vil føre til (om vi får muligheten til å innføre det vi vil) at vi får mange tusenvis av nye boliger i Oslo. Det vil bli slutt på boligmangel, og kanskje vi vil se at skyskrapere og annet skyter i været. Det er mye som vil bli enklere.
For å sitere Roald Ribe, nestleder i Liberalistene Oslo:
«Vi vil jobbe mot reguleringer, med spesielt fokus på de reguleringene som ikke er i vanlige folks interesse. Vi ønsker færre lover og mindre regulering av livet i det store og det hele.»
Som eksempel trekker han frem alle reguleringene som bidrar til at nye boliger blir dyrere å bygge.
Båndlegging av tilgjengelige arealer, høydebegrensninger, begrensinger i utnyttelsesgrad, romløsning, størrelse på boliger og tekniske løsninger skal ikke styres av offentlige reguleringer. Det vil redusere og til slutt fjerne knappheten på boliger, og dermed også redusere prisene for forbruker.»
Når det gjelder skatter og avgifter, så vil vi sterkt redusere dem. Det vil føre til at Oslos borgere får beholde veldig mye mer av det de tjener på sitt produktive arbeid. Vi vil ikke fjerne noen offentlige helsetilbud, og liknende tjenester folk nyter godt av i dag (for å berolige noen av de som måtte tro og frykte det): Vi vil bruker noe som kalles en stillasmodell (beskrevet i linken). Så det vi da kommer til å gjøre er mer å åpne opp for det private: Altså at vi tillater alle private aktører å starte opp og tilby tjenester innenfor de områdene som i dag i praksis er monopoler; slik at folk kan gå over til disse. Da vil det offentlige få sterk konkurranse og må forbedre seg i takt med utviklingen om de skal holde tritt, for ellers vil befolkningens frie valg, lede til at disse dårlige offentlige tilbudene, blir utkonkurrert av bedre private tilbud som konkurrerer mot hverandre om å levere best mulig tilbud til befolkningen.
Vi vil gå i mot politikeres sløservisjoner, og heller la folk beholde pengene slik at de selv kan bestemme hva de ønsker å bruke pengene på. De kan jo spleise, men vi mener at spleiselag skal være frivillige.
Det vi gjør vil i praksis føre til et Oslo som blir mer velstående og tryggere. Økonomisk frihet fører til at økonomien blomstrer opp og at alle som lever i denne økonomien opplever rask vekst i velstand. Man ser dette i alle de mest økonomisk frieste landene i verden: Singapore, Hong Kong, Australia, Sveits, etc. Norge er også blant de frieste økonomiene, men økonomien vår blir stadig mer ufri, og som et resultat av det, bremser vi den økonomiske utviklingen som kunne gjort oss enda mer velstående.
For å sitere fra nettsidene våre: «Liberalistenes kampsaker er blant annet en trygg og forutsigbar hverdag for alle. Dette vil vi oppnå ved å beskytte innbyggere mer effektivt mot kriminalitet, og ved å gjøre økonomisk planlegging mer langsiktig og forutsigbar for både privatpersoner og bedrifter. I tillegg vil Liberalistene arbeide for økt velstand ved å gjøre det enklere å skape, beholde og reinvestere verdier, samt å sørge for større mangfold ved å forenkle lovverket for både store og små bedrifter. Liberalistene vil også arbeide for flere alternativer i skolesektoren og tillate aktører å etablere skoler etter den utdanningsfilosofi de ønsker.»
Det vil være mange saker, og dag til dag politikk, og vi vil alltid jobbe for mer individuell og økonomisk frihet. Uten økonomisk frihet har du heller ikke stor individuell frihet, de er gjensidig avhengig av hverandre. Så vi vil være for mer frihet, og jobbe for at borgerne i størst mulig grad kan styre sine egne liv, og sin egen eiendom (herunder penger, kropp etc). Vi mener at vi som politikere, eller andre politikere ikke er bedre i stand til å disponere befolkningens penger. Vi mener at en hver har rett til, og er best skikket til selv å disponere sine egne penger.
Spørsmål:
Så, Lars. Nøyaktig hvorfor tror du vi har søknadsplikt på boliger? Det er jo viktig at staten har krav til utbyggere, som for eksempel:
Vil grunnen holde? Hvor mye vekt vil grunnen holde? Vil denne konstruksjonen holde så mange etasjer? Er dette et utsatt miljømessig område å bygge i? Vil dette være et skadelig område å bo i? Hvilke tiltak må iverksettes i henhold til radon i grunnen? Er ansvarlig utbygger godkjent, og settes bygget opp i forsvarlig stand?"
Svar: Jeg syntes sitatet under illustrerer noe angående dette. 🙂
Utbyggerne vil selv sørge for at alle disse tingene blir undersøkt og sikret, fordi de vil måtte gjøre det uavhengig av statlig formynderi og diktat. Forsikringsselskapene vil kreve at alle slike prosedyrer er blitt fulgt, ellers vil ikke folk kunne forsikre boligen. Om folk ikke får forsikret boligen, så vil de ikke være interessert i å kjøpe boligen.
Siden dette vil medføre massive tap for utbyggere, vil de ta seg tid til å gjøre et grundig forarbeid og legge frem dokumentasjon til forsikringsselskaper om at alt er i orden, og dermed vil alt det som er viktig og nødvendig bli utført uavhengig av statlig overformynderi.
Det vil også medføre at ting går raskere, siden søknader til kommunen betyr at alle byggeprosjekter blir forsinket kraftig, samt gjør boligen dyrere. Dessuten vil det koste oss unødvendig med penger da alle byråkratene som skal godkjenne disse søknadene, koster veldig mye penger å lønne: Disse burde heller jobbe i mer produktive jobber der de ikke kun er en unødvendig utgift, og byrde på samfunnet. Man trenger altså ikke dette, man trenger bare forsikringsselskaper og utbyggere, og deres kunder. Staten er her kun et fordyrende mellomledd, som fungerer som en flaskehals som forsinker boligbygging, og dermed sørger for at folk må gå lengre uten bolig enn hva som er nødvendig.
Spørsmål:
«Og hvem skal løse konflikter i lokalmiljøet? Hva om jeg ikke liker ordføreren?»
Svar: Det kommer helt an på hva slags konflikter det er. Men det vil jo være politikerne, og eventuelle frivillige organisasjoner og liknende, som ønsker å bidra.
Om vi liker ordføreren eller ikke, personlig, har egentlig ikke mye å si, så lenge han eller hun jobber for min og din frihet. Så lenge borgerne får mulighet til å selv bestemme over sine egne liv, og sin egen eiendom (herunder penger, etc).
Det er verre å misslike en ordfører når ordføreren skal ta valg for deg, og bestemme og diktere ditt liv, og bestemme hva pengene dine skal brukes til og ikke, og du er uenig med prioriteringene deres og så videre. La oss si at du er en dyreverner, som hater pelsdyrnæringen: Vi vil ikke tvinge deg til å finansiere pelsdyrnæringen, eller andre ting du missliker. Vi vil du skal ha mulighet til å unngå å betale for det du mener er umoralsk, og at du skal kunne handle ut i fra dine egne moralske oppfatninger og prinsipper. Du skal få være med i nøyaktig de spleiselagene du selv ønsker å bli med i, og kunne unngå de du ikke ønsker. På den måten vil det bli konkurranse mellom aktørene og du og jeg vil få et bedre tilbud på det vi faktisk velger å betale for.
09.08.2015 kl.16:47
4 kommentarer
Grimnir
11.08.2015 kl.07:44
Lykke til i valget for alle liberalister. Vet du forresten om det er mulig å stemme på Liberalistene i Lørenskog?
Mvh Grimnir. 🙂
Lars Jøran
12.08.2015 kl.00:14
Grimnir: Hei og god kveld!! 😀
Takk for det!
Dessverre stiller ikke Liberalistene til valg andre steder enn i Oslo dette valget. Rogaland fikk nesten til, men dette valget kom litt tett på. Dette til tross for at vi allerede er blitt landsdekkende nå, og er Norges største parti uten representasjon i stortinget. 🙂 (Just a funfact 🙂
Vi vokser jevnt og trutt, med 2-4 medlemmer hver dag, noen ganger mer.
Det lover jo bra for et konsekvent liberalistisk parti! =)
Vi vil være i stand til å stille til valg i langt flere kommuner neste gang. Det krever bare 7 medlemmer i en kommune for å kunne stille til valg. Her i Oppland har vi sist jeg sjekket 16 medlemmer. =) Så vi får se. Blir i alle fall utrolig gøy å se hvordan det utarter seg fremover! 🙂
Det viktigste for oss nå, er uansett å gjøre partiet og ideene våre kjent for så mange mennesker som overhodet mulig. Vi kommer til å stå på stand i Oslo nå før valget, og du er selvfølgelig velkommen innom. 🙂
Grimnir
14.08.2015 kl.08:18
Ja det er et festlig system vi har hvor man ikke kan få lov til å stemme på de representantene man liker best. Uansett så får dere ha lykke til i valget i Oslo da, håper dere får et brakvalg. For min egen del så blir det nok en blank stemme i år da jeg ikke stoler på noen av de andre partiene. :-/
Ellers så er det godt mulig jeg tar turen innom stand’en i Oslo.
Forresten lenge til ‘karantenetiden’ din på diskusjon.no er over? 😀
Lars Jøran
14.08.2015 kl.15:40
Grimnir: Ja, det er sant… Tipper det blir blank stemme på meg også, men usikker. I Oppland har det seg slik at Arbeiderpartiet har styrt sammenhengende i over 90 år, så hadde vært litt morsomt å prøve å endre det, tross for at jeg ikke er enig med Høyre eller FrP heller. Men fristende å stemme blankt. Kan heller ikke stole på dem.
Vi har fått en container som stand.
Grunnen til det er at den er et fint symbol på frihandel. 🙂
Kostnadene for å frakte varer med skip, ble redusert med mer enn 90% etter den oppfinnelsen.
http://www.containerhomeplans.org/2015/03/a-complete-history-of-the-shipping-container/
Det er mulig den er over.
Men må søke på nytt tror jeg. Skal sende epost til Diskusjon.no nå 🙂
Leave a Reply